عوامل تاثیر گذار در قیمت مانومتر

عوامل تاثیر گذار در قیمت مانومتر

از مهمترین آیتم هایی که در خرید هر محصولی از ابتدا در نظر گرفته می شود، قیمت است. در شرایطی که از یک محصول مدل های متنوعی در بازار باشد، بازه قیمتی محصول گسترده تر می شود و عوامل بیشتری بر قیمت اثر می گذارد. در این مقاله تمامی موارد تاثیر گذار در قیمت مانومتر را بررسی می کنیم.

  • کشور سازنده
  • برند
  • دیجیتال و آنالوگ
  • متریال
  • نوع اتصال
  • نوع سنسور فشار
  • اندازه صفحه
  • دقت
  • اندازه و نوع کانکشن
  • ضد انفجار

1- کشور سازنده

گیج فشار در صنایع و سیستم های متعددی نصب می شود و با توجه به بازار مصرفی گسترده ای که دارد، کشورهای متعددی از جمله آلمان، آمریکا، سوئیس، لهستان، تایوان، چین، ترکیه، ژاپن و ایران در زمینه ساخت آن فعال هستند.

قیمت مانومتر ساخت کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل کیفیت بالا، نسبت به مانومتر ساخت سایر کشورها بالاتر است. اما در شرایطی که بودجه محدودی دارید، باید به سراغ مانومترهای چینی یا تایوانی بروید.

2 برند

گیج های فشار در بازار ایران برندهای متعددی دارند. ممکن است فشارسنج ها ساخت یک کشور باشند اما به دلیل برند یا شرکت سازنده متفاوت، با قیمت های متفاوتی به فروش برسند. به عنوان مثال می توان فشارسنج برندهای ویکا و فیشر را نام برد که هر دو ساخت آلمان هستند، اما قیمت های متفاوتی دارند.

مانومتر چینی با برندهای زیر در بازار موجود می باشند:

– NESS

– DRAGON

– DRAG

– TG

تذکر : نمونه تقلبی و چینی خیلی از برندهای اروپایی و آمریکایی مانند DWYER، ویکا، اشکرافت و … در بازار به عنوان جنس اصل به فروش می رسند. بنابراین در هنگام خرید با توجه به سخت بودن تشخیص جنس اصل از تقلبی، موارد بسیاری را باید در نظر بگیرید یا از فروشنده مورد اعتماد خریداری کنید.

 

3- دیجیتال و آنالوگ

گیج های فشار به دو دسته اصلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی می شوند. معمولا گیج فشار عقربه ای در مقایسه با گیج فشار دیجیتال قیمت پایین تری دارد، اما دقت فشارسنج های دیجیتال معمولا بالاتر است.

اگر شرایط فرآیند به صورتی باشد که علاوه بر نمایش مقادیر فشار نیاز به ارسال سیگنال به کنترلر باشد، بهتر است که مانومتر دیجیتال نصب شود.

معمولا در صنایع شیمیایی و پتروشیمی از فشارسنج های آنالوگ یا عقربه ای استفاده می شود و فشارسنج های دیجیتال برای کالیبراسیون نصب می شوند.

4- متریال

  • متریال بدنه

گیج های فشار از متریال های متنوعی ساخته شده اند. از متداول ترین متریال های به کار رفته در ساخت گیج های فشار می توان موارد زیر را نام برد:

– استنلس استیل 304

– استنلس استیل 316

– برنج

– Black metal

– هستلوی

– مونل

انتخاب متریال فشار سنج باید با توجه به نوع سیال فرآیند باشد. به طور مثال در فرآیندهایی که سیال خورنده و اسیدی نیست، فشارسنج با کانکشن برنج را می توان نصب کرد؛ اما در شرایطی که سیال خورنده است باید فشارسنج با متریال مقاوم تری مانند استنلس استیل، هستلوی یا مونل نصب شود.

اگر متریال به کار رفته در ساخت گیج فشار، مقاومت بالاتری داشته باشد، قیمت فشارسنج بیشتر می شود. بنابراین قبل از خرید نوع سیال را مشخص کنید و با توجه به آن محصول مورد نظر را خریداری کنید.

توجه: گیج های فشار چینی موجود در بازار معمولا تمام استیل نیستند و اگر در فرآیندی نیاز به نصب گیج تمام استیل باشد، بهتر است گیج فشار آلمانی استفاده شود.

  • متریال صفحه فشارسنج

صفحه گیج های فشار معمولا شیشه ای یا پلاستیکی است. قیمت مانومتر با صفحه شیشه ای از مانومتر با صفحه پلاستیکی بیشتر است. معمولا گیج های چینی صفحه پلاستیکی دارند.

توجه: صفحه بعضی از مانومترهای ساخت کمپانی ویکا Safety Glass هستند. این ویژگی باعث امنیت بیشتر اپرتور و سیستم می شود.

5- نوع اتصال

گیج های فشار در دو مدل اتصال از پشت و زیر طراحی می شوند. معمولا در فرآیندها گیج فشار اتصال از زیر نصب می شود، اما در شرایطی که فشارسنج باید بر روی تابلو یا پنل و … نصب شود باید از مدل های اتصال از پشت استفاده شود.

توجه: قیمت مانومتر اتصال از پشت نسبت به مانومتر اتصال از زیر بالاتر است.

6- نوع سنسور فشار

گیج های فشار  معمولا به روش بوردونی یا به روش کپسولی ساخته می شوند. فشارسنج های بوردونی را برای اندازه گیری فشار از 1 بار تا 4000 بار می توان استفاده کرد، اما فشارسنج های کپسولی برای اندازه گیری رنج های میلی بار و با دقت بالا استفاده می شوند.

بنابراین قیمت گیج فشار کپسولی در مقایسه با گیج فشار بوردونی بیشتر است. همچین در فشارسنج ها اگر محدوده اندازه گیری فشار خیلی پایین باشد، قیمت نیز افزایش می یابد. معمولا فشارسنج های با رنج اندازه گیری 10 تا 400 بار قیمت یکسانی دارند، اما با افزایش محدوده اندازه گیری (فشار بیشتر از 600 بار) قیمت افزایش می یابد.

7- اندازه صفحه

فشارسنج ها معمولا در اندازه های استاندارد 27، 50، 63، 80، 100، 160 میلی متر ساخته می شوند. هر چقدر صفحه پرشر گیج بزرگتر شود، قیمت نیز افزایش می یابد.

8- دقت

اگر در فرآیندی نیاز به اندازه گیری دقیق فشار باشد، به سنسور با حساسیت بالایی نیاز است. حساسیت و نوع سنسور به کار رفته در ساخت گیج فشار، تعیین کننده قیمت است.

توجه: گیج های فشار ویکا معمولا با کلاس استاندارد یک ساخته میشوند، که دقت مناسبی برای نصب در صنایع متعددی است.

9- اندازه و نوع کانکشن

گیج های فشار معمولا با کانکشن های رزوه ای NPT، G و … به بازار عرضه می شوند. نوع کانکشن رزوه ای معمولا تاثیری بر قیمت گیج فشار ندارد.

اگر سیال فرآیند ویسکوزیته بالایی داشته باشد و ذرات معلق باشد، نمی توان از فشارسنج های رزوه ای استفاده کرد. در این حالت برای افزایش عمر گیج فشار و عدم کاهش دقت اندازه گیری باید از گیج فشار دیافراگمی استفاده کرد.

توجه: گیج فشار دیافراگمی قیمت بالاتری در مقایسه با گیج های معمولی دارد.

10- ضد انفجار

اگر در یک فرآیند سیال، اسیدی و شیمیایی و … باشد نمی توان از گیج های فشار معمولی استفاده کرد. در این فرآیندها اگر انفجاری رخ دهد، علاوه بر خطرات جانی باعث آسیب به سیستم و فرآیند میشود.