تاریخچه ترانسمیتر

تاریخچه ساخت پرشر ترانسمیتر

روند ساخت پرشر ترانسمیتر یا ترانسمیتر فشار که یک نوع مبدل یا فرستنده ای است که مقادیر فشار را به سیگنال آنالوگ تبدیل می کند. این تجهیزات ابزار دقیق از اهمیت فراوانی در کنترل فرآیندهای صنعتی ایفای نقش می کنند.

 

با توجه به کاربرد بالای ترانسمیترهای فشار در سیستم های صنعتی،از دیر باز مدل های متنوعی با روش های متفاوتی طراحی و به بازار عرضه شده اند:

تیم فنی آریا صنعت در این مقاله به تاریخ گذشته صنعت و تولیدات تجهیزات سر زده و اطلاعات جالبی درمورد روند ساخت سنسورهای فشار به همراه تصاویر و پیشنهادات محصول در این مقاله آورده است.

 

انواع پرشر ترانسمیتر

  • پرشر ترانسمیتر خازنی
  • پرشر ترانسمیتر دیجیتال
  • پرشر ترانسمیتر با خروجی ولتاژ/جریان
  • و …

اگرچه روش های متنوعی در ساخت ترانسمیترهای فشار وجود دارد، اما تمامی ترانسمیتر های فشار، مقدار فشار را با تغییر فیزیکی ایجاد شده در سنسور به مقاومت الکتریکی تبدیل می کند. مقاومت الکتریکی خروجی متناسب با فشار تغییر می کند.

تاریخچه انواع پرشر ترانسمیتر

تا مدتها بعد از گالیله دانشمندان به دنبال روشی بودند که با کمک آن بتوانند فشار را اندازه گیری کنند.  برای تقریبا سیصد سال بعد از گالیله، دانشمندان در تلاش برای طراحی فشارسنج بودند.

با این حال، تا سال 1930 ساخت تجهیزی برای اندازه گیری فشار امکان پذیر نشد. با اختراع استرین گیج توسط Roy Carlson ) مهندس عمران) پیشرفت بزرگی در زمینه ساخت تکنولوژی ترنسمیترهای فشار به وجود آمد.

 

 

 

 

 

1930

Roy Carlson اولین استرین گیج را برای اندازه گیری فشار داخل بتن طراحی کرد.

1938

Arthur Ruge از موسسه فناوری ماساچوست و Edward Simmons از موسسه فناوری کالیفرنیا به صورت مستقل اما همزمان فرآیندی برای توسعه استرین گیج سیمی توسعه دادند. و نهایتا هر دو درخواست یک حق ثبت اختراع با هم دادند.

1952

Peter George Scott Jackson  از Saunders-Roe Ltd فول استرین گیج را اختراع کرد. این مدل نسبت به نمونه قبلی ثبات حرارتی بهتر، بازدهی بالاتر و هزینه تولید پایینتری داشت.

1954

ترنسمیتر فشار خازنی توسط Carl Spaulding گسترش داده شد. سنسورهای طراحی شده فشارهای بسیار کوچک را با دقت بسیار بالا اندازه گیری می کردند.

1960

در سال 1960 اولین ترنسدیوسرهای thin-film با پایداری خوب و هیسترزیس کم طراحی شدند. امروزه نیز از این تکنولوژی برای اندازه گیری فشارهای بالا استفاده می شود.

همزمان، سنسورهای سیلیکون و دیافراگم های سیلیکونی توسط Art Zias و John Egan در مرکز تحقیقات شرکت Honeywell اختراع شد و توسعه پیدا کرد.

 

 

1973

William Polye از شرکت Bendix یک مبدل خازنی با استفاده از کوارتز طراحی کرد. این سنسور در ساختار ترنسمیترهایی که فشار پایین را اندازه گیری می کنند به کار می رود.

1979

Robert Bell از Kavlico ترنسمیتری خازنی با جایگزینی تکنولوژی کوارتز با سرامیک طراحی کرد، که این طراحی امروزه نیز استفاده می شود.

2000

تکنولوژی پیزورزستیو بیشترین کاربرد را هم اکنون در ساخت ترنسمیترهای فشار دارد. به کمک این فناوری می توان محدوده فشارهای 100 میلی بار تا 1500 بار را در حالت های مطلق، گیج و تفاضلی اندازه گرفت.

ساخت پرشر ترانسمیتر در عصر فناوری

مانند کلیه تجهیزات صنعتی با ورود اینترنتی و جمع آوری و آنالیز سریع تر و بهینه تر داده ها توسعه این تجهیزات از لحاظ فناوری با رشد چشمگیری رو به رو بوده و موجب تولید ترانسمیترهای هوشمند و همچنین ترانسمیترهای وایرلس که کمک شایانی در روند کنترل و پایش فرآیندهای صنعتی و کاهش هزینه ها و افزایش بهروری سیستم گردید.